Ecom Asiakaspalvelu

Ecomin ohjesivuilta löydät ohjeita ja neuvoja Ecomin ohjelmien käyttöön. Hae ohjetta hakusanalla tai valitse haluamasi ohjelma/palvelu ja selaa kaikkia ohjeita.

Viitemaksuajo ja viitesuoritusten kirjaaminen laskuille käsin

Seuraa

Pankista saatavalla viitemaksuluettelolla voidaan kohdistaa saapuneet suoritukset oikeille laskuille. Näin myyntireskontra on ajantasalla, eli jokaisesta laskusta tiedetään onko se suorittamatta vai osittain tai kokonaan suoritettu. Tämä mahdollistaa mm. maksukehoitusten lähettämisen ja päiväkirjojen siirtämisen suoraan kirjanpito-ohjelmaan. Pankit käyttävät viitemaksuluettelosta kirjainlyhennettä KTL (konekielinen tapahtumaluettelo).

Viitemaksupalvelu avataan pankista ja samalla sovitaan noudetaanko aineistot käsin verkkopankista vai käytetäänkö noutamiseen esim. Ecom Monipankkia (vaatii pankin kanssa Web Services -sopimuksen).

Viitemaksuluettelon sisäänluku Ecomiin

Viitemaksuajo aloitetaan valitsemalla valikosta Ohjelmat -> Laskutus ja myyntireskontra -> Viitemaksuajo.

unnamed.png

Viitemaksuaineiston polku syötetään tekstikenttään. Pankki saattaa lisätä tiedoston nimeen esim. päivämäärän, joka muuttuu joka hakukerralla. Tällöin Ecomissa tiedoston nimen osana tai lopussa voi käyttää *-merkkiä, jolloin ohjelma hakee kaikki vastaavat tiedostot. Esim. tiedostopolku C:\Ecom\KTL\ktl* hakee kyseisestä hakemistosta kaikki tiedostot, joiden nimen alku on ”ktl”.

Jotta samaa tiedostoa ei lueta sisään useita kertoja, valitse aina Poista tiedosto käytön jälkeen.

Viitemaksuluettelon sisäänluvun jälkeen Ecom näyttää maksulokin. Lokissa näkyvät mahdolliset tapahtumat:

  • Ei suorituksia: Viitemaksuaineistossa ei ollut yhtään tapahtumaa.
  • Ei virheitä suoritusten kirjaamisessa: Kaikki viitemaksut kirjattiin onnistuneesti laskutetuille laskuille.
  • VIRHEITÄ SUORITUSTEN KIRJAAMISESSA. TARKISTA LOKI: yksi tai useampi suoritus oli virheellinen. Tarkasta kaikki lokin rivi

 

Lokin virhemerkinnät:

  • Lasku XXX maksettu/osittain maksettu: Kyseiselle laskulle kirjattiin pankkiin tullut suoritus (suoritus näkyy laskulla Suoritukset-välilehdellä)
  • Laskua ei löydy: tilille tullut suoritus on tehty viitenumerolla, jota ei löydy Ecomista. Joko lasku ei ollut laskutettu Ecomista, asiakas on syöttänyt viitenumeron väärin tai viitenumero on jonkun vanhan laskun viitenumero. Tarkasta mihin suoritus oikeasti kuuluu ja kirjaa suoritus tarvittaessa käsin laskulle.

Suoritusten kirjaaminen käsin

Suoritukset voidaan kirjata myyntilaskuille myös käsin Suoritukset -välilehdeltä. Lisää uusi suoritus painamalla  -painiketta. Ohjelma kysyy suorituspäivämäärän (koska maksettu), tilin jolle suoritus on tullut (esim. pankkitilinne) sekä suorituksen määrän.

Jos kirjaat hyvityslaskulle suoritusta, tulee suorituksen olla miinusmerkkinen.

 

Oliko tämä artikkeli hyödyllinen?
0/0 koki tästä olevan apua

Kommentit