Laskutuksen ja myynninseurannan raportit

Laskutuksesta ja myynnistä yleensä on tarjolla monta raporttia eri käyttötarkoituksiin. Tässä ohjeessa esitellään niistä yleisimmät.

Päiväkirjat (kirjanpitoon)

Valikko: Laskutus ja Myyntireskontra - Päiväkirjat (kirjanpitoon)

Laskutuksen päiväkirjat ovat ensisijaisesti tarkoitettu kirjanpitoa varten. Ne tulostetaan valitulta kuukaudelta (kuukauden päätyttyä). Päiväkirjojen tulostamiseen kirjanpitoa varten liittyy myös kauden päätös -ajo, jolla kirjanpitoon viedyt laskut ja suoritukset siirretään Ecomin laskutushistoriaan. Kauden päättämisen jälkeen samat laskut ja suoritukset eivät enää tulostus päiväkirjoille. Mikäli valittua kuukautta edeltävillä kuukausilla on laskuja tai suorituksia, joita ei ole vielä siirretty historiaan, ne tulostetaan  myös päiväkirjoille.

Laskupäiväkirja on lista kaikista valitun kuukauden laskuista. Laskutuspäiväkirjalle tulostetaan myös erittely myyntitileittäin.

Suorituspäiväkirja on lista laskuille tulleista suorituksista valittuna kuukautena. Suoritukset kirjataan laskuille yleensä pankin viitemaksuluettelosta.

Myyntisaatavat kertovat myyntisaatavien tilanteen valitun kuukauden viimeisenä päivänä.

Vinkki: Kun kausi päätetään, päiväkirjat voi viedä sähköisesti Procountor-kirjanpito-ohjelmaan. Lue lisää täältä.

Myyntisaatavat

Valikko: Laskutus ja Myyntireskontra - Myyntisaatavat

Myyntisaatavat -raportti listaa kaikki tämänhetkiset saatavat. Listan voi järjestää mm. asiakasnumeron, laskun eräpäivän tai summan mukaan.

Myyntisaatavien ikäjakauma

Valikko: Laskutus ja Myyntireskontra - Myyntisaatavien ikäjakauma

Myyntisaatavien ikäjakauma listaa kaikki myyntisaatavat asiakkaittain ja jakaa saatavat erääntymisestä kuluneen ajan mukaan sarakkeisiin.

Vinkki: Myyntisaatavien ”vanhenemista” kannattaa pitää silmällä. Maksukehoitusten säännöllinen lähettäminen on hyvä tapa, jolla nopeutat saatavien kiertoa.

Myynnin seuranta

Valikko: Laskutus ja Myyntireskontra - Myynnin seuranta

Myynnin seuranta -raportti laskee valitun ajanjakson myynnin ja katteen joko kaikilta asiakkailta yhteensä, asiakaskohtaisesti eriteltynä tai valitulta asiakkaalta. Asiakaskohtaisen erittelyn voi järjestää asiakasnumeron, myynnin tai katteen mukaan.

Vinkki: Myynnin seuranta -raportilla haet helposti isoimmat asiakkaasi – valitse haluttu ajanjakso, asiakaskohtainen erittely ja lajittele lista myynnin mukaan.

Myynnin_seuranta.jpg

Laskutiedot Exceliin

Valikko: Laskutus ja Myyntireskontra - Laskututiedot Exceliin

Mikäli valmiit raportit eivät tarjoa haluamaasi tietoa, voit tallentaa halutulta aikaväliltä kaikki laskutiedot Excel-taulukoksi, jota voit analysoida Excelin työkaluilla, kuten Pivot-tauluilla.

Luotu: Päivitetty :
Palvelun toteuttaa Zendesk