Ostolaskun maksun poisto

Mikäli maksuunpoiminnalla maksuaineistoon on poimittu ostolasku, jota ei kuulu maksaa tai sitä pitää muuttaa, maksutieto tulee poistaa ostolaskulta. 

a) Maksuunpoiminta tehty ja maksua ei ole vahvistettu pankkiohjelmassa

Tämä ohje on tilanteelle, kun maksuunpoiminta on tehty JA maksuaineiston muodostus-kysymykseen on valittu kyllä (ao.kuva)  JA  aineistoa ei ole vielä maksettu pankkiohjelmassa (Lähetä/Nouda valinnalla, vaan aineisto näkyy edelleen Monipankin Yrityksen maksuissa)

Maksuunpoiminta2.png

Uusi maksuaineisto korvaa aina edellisen eli voit tehdä uuden maksuaineiston, jos et ole vielä maksanut aineistoa pankissa. Merkkaat ko.ostolaskut Ostolaskuissa maksamatta-tilaan ja sen jälkeen ne ovat tarvittaessa muokattavissa ja näkyvät Maksuunpoiminnassa.

Ohjelmat -> Ostolaskut ja ostoreskontra -> Ostolaskut ja ostoreskontra

Valitse kyseinen ostolasku ja Maksut-välilehti. Ostolasku näkyy maksettu-tilassa ja suoritusrivi näkyy alhaalla. Klikkaa keskeltä miinus-merkistä, jolloin suoritusrivi poistuu ja ostolaskun tila muuttuu Maksamatta-tilaan. Tässä kohtaa voit tarvittaessa tehdä muutoksia ostolaskuun ja ostolasku näkyy jälleen Maksuunpoiminnassa.

Ostolaskunmaksunpoisto2.jpg

Huom! Samassa maksuaineistossa oleville kaikille ostolaskuille täytyy tehdä yllä oleva toimenpide, koska maksuaineisto korvataan täysin uudella maksuaineistolla.

Jos maksuaineistossa oli paljon laskuja ja maksuunpoimintalista jäi tulostamatta, näet jokaisen maksuunpoiminta-aineiston sisällön Ecomin asennuskansiosta. Esim.C:\Ecom\lmp.zip

Kun olet valinnut maksuunpoiminnassa ostolaskut uudelleen ja muodostat uuden pankkiaineiston ja vastaat Korvataanko edellinen maksuaineisto -kysymykseen Kyllä, pankkiohjelmassa näet, että Yrityksen maksut-osiossa näkyy uusi C2B-aineisto (kellonaika on uusi). Nyt sinulla on uusi päivitetty maksuaineisto, joka voidaan nyt maksaa.

b) Maksuunpoiminta on tehty ja pankkiohjelmassa maksu on hyväksytty eteenpäin Lähetä/Nouda-valinnalla

Maksua ei voida enää peruuttaa Monipankin kautta, vaan aineisto on lähtenyt eteenpäin pankille ja jos maksuaineisto halutaan peruttaa, otathan yhteyttä omaan pankkiisi. Tai jos tilanteen voi ratkaista muulla tavalla, esim. pyytämällä hyvityslaskua ostolaskun lähettäjältä.

Luotu: Päivitetty :
Palvelun toteuttaa Zendesk