Asiakkaillemme lähtevät laskut toimitetaan sähköisesti Mavennan kautta, joko verkkolaskuna tai Tulostuspalvelun kautta paperitse. Mikäli laskut eivät tule perille ollenkaan, se voi johtua kahdesta syystä.
1. Ostolaskut noutamatta Ecomiin?
Käydään noutamassa saapuvat ostolaskut -> Ecomista Sähköinen Lasku-pikapainikkeesta ja Ostolaskujen nouto-välilehti (tai: Ohjelmat -> OVT -> Ecom Maventa -> Vastaanota ostolaskuja).
Tämän jälkeen Ecomin ja muiden lähettäjien ostolaskut näkyvät Ostolaskuissa (Ohjelmat -> Ostolaskut ja ostoreskontra -> Ostolaskut ja ostoreskontra).
2. Ostolaskujen noutomahdollisuutta ei ole (Ecom Duo-lisenssi)
Jos käytössä on Ecom Duo-lisenssi, joka sisältää laskutusohjelmiston eikä ostoreskontraa, syy on todennäköisesti verkkolaskutusasetuksissa. Yrityksellänne saattaa olla sähköisten verkkolaskujen vastaanotto aktivoituna Mavennan asetuksissa, jolloin yritysten verkkolaskutusosoitteistossa näyttää siltä, että vastaanotatte verkkolaskuja. Tässä tapauksessa Ecom Oy ja muut yritykset pystyvät lähettämään yrityksellenne verkkolaskuja, mutta ne eivät todellisuudessä saavu perille.
Vastaanotto kohdassa näkyy verkkolaskuosoite, tähän pystyy lähettämään sähköisen laskun.
Vastaanotto kohdassa ei näy verkkolaskuosoitetta, tähän ei pysty lähettämään sähköisiä laskuja.
Oman yrityksen tiedot voidaan tarkastaa Tieken verkkolaskutusosoitteistossa. Samasta osoitteesta pääsette etsimään asiakkaiden verkkolaskutusosoitteita.
Sähköisten laskujen vastaanotto otetaan pois päältä näin:
- Kirjaudu Mavennan sivuille oikealta Kirjaudu-painike.
- Oikealta ylhäältä Asetukset ja vasemmalta Laskujen vastaanotto. Paina Poista käytöstä -> Maventa avaa pop-upin jossa pystyt vielä peruuttamaan, mutta paina siinäkin Poista käytöstä.
Tämä tieto päivittyy automaattisesti jonkin ajan kuluttua myös Tieken verkkolaskutusrekisteriin. Ja saatte Ecomin lisenssilaskut jatkossa paperipostilla.